Silnik diesel a emisja spalin – jakie rozwiązania stosuje się obecnie

Silnik diesla jest modelem silnika spalinowego, który korzysta olej napędowy jako paliwo. Silnik diesla jest bardziej sprawny niż napęd benzynowy, ponieważ jego poziom sprężania jest wyższy, co pozwala na przeznaczenie więcej energii z paliwa. W napędzie diesla, proces spalania zapoczątkowuje się w momencie, gdy ciepło wygenerowane przez sprężanie powietrza w cylindrze jest zadowalające, ażeby wywołać automatyczny zapłon paliwa.

Silniki diesla są uniwersalnie wykorzystywane w pojazdach ciężarowych, autokarach, ciągnikach rolniczych i statkach, gdyż są bardziej efektywne niż silniki benzynowe i pozwalają na dłuższe przebiegi bez nieodzowności tankowania. Silniki diesla również wypuszczają mniej dwutlenku węgla niż napędy benzynowe, co sprawia je bardziej przyjaznymi dla środowiska.

Napędy diesla są niemniej jednak w wyższym stopniu złożone i droższe w produkcji niż silniki benzynowe. Dodatkowo, olej napędowy jest bardziej złożony w produkowaniu i dystrybucji niż etylina, co może prowadzić do wyższych kosztów użytkowania.

Napędy diesla dodatkowo wymagają specjalistycznego oleju i filtrów, które muszą być regularnie wymieniane, co może prowadzić do ponadprogramowych kosztów eksploatacji.

Napędy diesla także mogą transmitować szkodliwe substancje, takie jak tlenki azotu (NOx), które mogą ujemnie wpływać na zdrowie ludzi i otoczenie. Mnóstwo krajów ma w tej chwili bezwzględne regulacje dotyczące emisji diesli, które żądają od producentów aut, żeby zainstalowali szczególne systemy redukujące emisję, takie jak katalizator SCR, żeby osiągnąć zasady emisji.

Napędy diesla również mogą być bardziej donośne niż silniki benzynowe, co może być kłopotliwe dla niektórych klientów. W ostatnich latach producenci silników diesla wprowadzili sporo usprawnień, jak np. zastosowanie turbosprężarek i zmodyfikowanie konstrukcji cylindrów i komory spalania, aby podnieść wydajność i zmniejszyć hałas.

Silniki diesla są dodatkowo wielokrotnie traktowane w samochodach hybrydowych, bowiem kombinacja silnika diesla z napędem elektrycznym pozwala na podwyższenie wydajności paliwowej i zredukowanie emisji szkodliwych substancji.

Generalnie rzecz biorąc, napędy diesla są bardziej sprawne niż napędy benzynowe i mogą być w wyższym stopniu przyjazne dla otoczenia, lecz są także bardziej wieloaspektowe i droższe w produkcji i eksploatacji.

Pomimo tego, że silniki diesla są współcześnie bardziej skomplikowane niż napędy benzynowe, silniki diesla są bardziej trwałe i mają dłuższą żywotność niż napędy benzynowe. Są one dodatkowo bardziej odporne na zużycie, bowiem proces spalania w silniku diesla jest bardziej monitorowany niż w silniku benzynowym.

Silniki diesla również wyzwalają więcej momentu obrotowego niż napędy benzynowe, co pozwala na lepsze osiągi i akcelerację auta. Silniki diesla są również bardziej ekonomiczne w eksploatacji niż napędy benzynowe, bowiem ich lepsza wydajność umożliwia na dłuższe przebiegi bez konieczności tankowania.

Niemniej jednak, w ostatnich latach, wynikające z rosnących obaw dotyczących emisji i zdrowia publicznego, silniki diesla spotykały się z coraz większą krytyką. Dużo miast na całym świecie rozpoczyna zabraniać ruchu pojazdów z napędami diesla w centrach miast, a wiele krajów planuje wprowadzenie zakazów sprzedaży nowych aut z silnikami diesla w przyszłości.

Niemniej jednak, silniki diesla nadal odgrywają ważną funkcję w motoryzacji, przede wszystkim w przypadku pojazdów ciężarowych, autokarów i ciągników rolnych, gdyż są one bardziej funkcjonalne i ekonomiczne niż napędy benzynowe. Producenci silników diesla również pracują nad polepszaniem nowych technologii, jak np. systemy obniżki emisji i hybrydy, ażeby dostroić się do wzrastających wymogów dotyczących ochrony otoczenia i zdrowia zbiorowego.

www.hotelflora.tychy.pl www.eisdorfer-knappen.de fce-fanpage.de www.stas-michaylov.de www.herrenreiter-stammtisch.de